יציאת ידי חובה בהבדלה
הרב יניב חניא י אב, תשפא 19/07/2021.......................
שאלה:
שלום,
ידעתי שבקידוש חובה לשתות כמות מסוימת של יין אך רק אתמול נודע לי שגם בהבדלה צריך לשתות כמות של מלוא לוגמיו. הבעיה שאני לא בטוחה שאבי תמיד שותה בהבדלה את הכמות הנדרשת. אין לי אפשרות תמיד לאמוד זאת.. הוא מחזיר את היין לבקבוק ישר אחרי ההבדלה וגם לא אוכל (בניגוד לקידוש) לשתות מהכוס אחריו כדי להשלים את הכמות שכן אני בת וזה יעורר חשד.. (אם רלוונטי אנחנו אשכנזים). השאלה מה אני עושה, הבנתי שלא צריך לעשות שוב הבדלה, אבל האם אני מחויבת לשתות אח"כ יין או שבגלל שזה ספק וגם ככה הבנתי שלא צריך לחזור על ההבדלה אז "הבעיה" היא רק שלו ואיני צריכה לעשות דבר? ואם אני צריכה לשתות האם זה בסדר שבמקום יין אשתה קולה/ בירה שכן גם עליהם מותר לקדש במקרה הצורך? פשוט גם כאן זה יקל כי יעורר פחות תהיות, שהרי כל הרעיון הוא שאיני רוצה להעיר לו ולביישו/לעורר 'אנטי'..ואם צריכה לשתות אז פשוט לכוון לצאת ידי חובה הבדלה וזהו? וזה בסדר אם אעשה זאת בחדר אחר לאחר כמה דקות?
תודה מראש
תשובה:
בהלכה אכן כתוב שהמבדיל על היין צריך לשתות ממנו. למעשה, מי שלא יכול בשום פנים לשתות, מכל מיני סיבות, עדיף שיעשה הבדלה רק בתפילה...
לגבי כמות השתיה- יש דעות שצריך לשתות רוב רביעית, ויש שעות שצריך מלוא לוגמיו, מה שהפוסקים כותבים "כרוב רביעית" (כלומר- אם רביעית זה 86 מיליליטר, אז זה בערך 44 מיליליטר.
אבל, לפני כל הדעות גפ לא שתה מהיין רוב רביעית, אלא מעט מאוד, יצא ידי חובה. וגם מה שכתוב "לא יצא ידי הבדלה", מסבירים פרשני ההלכה שהכוונה לא יצא ידי המצווה כראוי, אבל יצא ידי חובת הבדלה.
כה שאתה יכולה לסמוך על זה שכנראה אביך שתה רוב רביעית (שזה כבר לא כל כך הרבה), וגם אם לא, ודאי שיצאת ידי חובה. ואת לא צריכה להיכנס לכל הסיבוך של שתיית היין בסתר, חמר מדינה או הבדלה חוזרת. כי אפילו אם הוא רק טעם- את יצאת ידי חובה.תשובות נוספות בנושא-בליעת מילים בהבדלה
את לא חייבת לשתות מהיין כדי לצאת ידי חובת ההבדלה. גם גברים וגם נשים אינן חייבים לשתות מהיין ולכן את צחוק עם כוס ההבדלה
כן, יש מנהג כזה, ראיתי את זה הרבה פעמים והוא גם מוזכר בספרי מנהגים.
נהגו בזה בעיקר המרוקאים, אב
שאלה:
שלום, ידעתי שבקידוש חובה לשתות כמות מסוימת של יין אך רק אתמול נודע לי שגם בהבדלה צריך לשתות כמות של מלוא לוגמיו. הבעיה שאני לא בטוחה שאבי תמיד שותה בהבדלה את הכמות הנדרשת. אין לי אפשרות תמיד לאמוד זאת.. הוא מחזיר את היין לבקבוק ישר אחרי ההבדלה וגם לא אוכל (בניגוד לקידוש) לשתות מהכוס אחריו כדי להשלים את הכמות שכן אני בת וזה יעורר חשד.. (אם רלוונטי אנחנו אשכנזים). השאלה מה אני עושה, הבנתי שלא צריך לעשות שוב הבדלה, אבל האם אני מחויבת לשתות אח"כ יין או שבגלל שזה ספק וגם ככה הבנתי שלא צריך לחזור על ההבדלה אז "הבעיה" היא רק שלו ואיני צריכה לעשות דבר? ואם אני צריכה לשתות האם זה בסדר שבמקום יין אשתה קולה/ בירה שכן גם עליהם מותר לקדש במקרה הצורך? פשוט גם כאן זה יקל כי יעורר פחות תהיות, שהרי כל הרעיון הוא שאיני רוצה להעיר לו ולביישו/לעורר 'אנטי'..ואם צריכה לשתות אז פשוט לכוון לצאת ידי חובה הבדלה וזהו? וזה בסדר אם אעשה זאת בחדר אחר לאחר כמה דקות? תודה מראש
תשובה:
בהלכה אכן כתוב שהמבדיל על היין צריך לשתות ממנו. למעשה, מי שלא יכול בשום פנים לשתות, מכל מיני סיבות, עדיף שיעשה הבדלה רק בתפילה...לגבי כמות השתיה- יש דעות שצריך לשתות רוב רביעית, ויש שעות שצריך מלוא לוגמיו, מה שהפוסקים כותבים "כרוב רביעית" (כלומר- אם רביעית זה 86 מיליליטר, אז זה בערך 44 מיליליטר.
אבל, לפני כל הדעות גפ לא שתה מהיין רוב רביעית, אלא מעט מאוד, יצא ידי חובה. וגם מה שכתוב "לא יצא ידי הבדלה", מסבירים פרשני ההלכה שהכוונה לא יצא ידי המצווה כראוי, אבל יצא ידי חובת הבדלה.
כה שאתה יכולה לסמוך על זה שכנראה אביך שתה רוב רביעית (שזה כבר לא כל כך הרבה), וגם אם לא, ודאי שיצאת ידי חובה. ואת לא צריכה להיכנס לכל הסיבוך של שתיית היין בסתר, חמר מדינה או הבדלה חוזרת. כי אפילו אם הוא רק טעם- את יצאת ידי חובה.
תשובות נוספות בנושא-
בליעת מילים בהבדלה
את לא חייבת לשתות מהיין כדי לצאת ידי חובת ההבדלה. גם גברים וגם נשים אינן חייבים לשתות מהיין ולכן את
את לא חייבת לשתות מהיין כדי לצאת ידי חובת ההבדלה. גם גברים וגם נשים אינן חייבים לשתות מהיין ולכן את
צחוק עם כוס ההבדלה
כן, יש מנהג כזה, ראיתי את זה הרבה פעמים והוא גם מוזכר בספרי מנהגים.
נהגו בזה בעיקר המרוקאים, אב
כן, יש מנהג כזה, ראיתי את זה הרבה פעמים והוא גם מוזכר בספרי מנהגים.
נהגו בזה בעיקר המרוקאים, אב
עוד מהרב יניב חניא
עוד בנושא הלכות שבת
עוד תוכן בשורש
הלכה / הרב משה כץ
חיים מודרנים / יוני לביא
אמונה / רב יניב חניא
טור אישי / ברים מקשיבים
שיעורי תורה
פרשת שבוע / רב יניב חניא
מוצרים